Case: MaRa-alan yrityksen työterveyshuollon luottamuksen palautus
Projektista
Ennaltaehkäisy – työterveyshuolto rooliinsa
Kategoria
Lähtötilanne
MaRa-alan yritys – työterveyshuolto lobattu työntekijän ”asianajajaksi”, nuhtelu esimiehelle delegaation edessä. Seuraavan portaan johto ymmärsi tilanteen ja antoi tukensa esihenkilölle. Työterveyshuolto sai luonnollisesti epäluottamuksen, joka näkyi yhteistyössä jatkossa.
Ratkaisu
Ennaltaehkäisy – työterveyshuolto rooliinsa
- Esihenkilöille tietoa jatkuvasti saatavilla kuinka toimia, kun työntekijällä on käyttäytymiseen tai mielenterveyteen liittyviä pulmia
- Työterveyshuollon rooli kumppanina, eikä yksittäisen työntekijän edun valvojana käytävä läpi toiminnan suunnittelussa ja yhteistyön rakentamisen keskusteluissa
- Mahdollista rakentaa yhteinen toimintamalli, jossa määritellään linjaukset yleisimpiin pulmatilanteisiin. Linjauskeskustelussa mukana työterveyshuollon toimijat sekä HR:n, työsuojelun ja esihenkilöiden edustus